Instagram Youtube Facebook עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

בינה מלאכותית (AI) – כולם מדברים על זה, כולם מתעניינים בזה, אבל האם אנחנו באמת יודעים מהי בינה מלאכותית?

בינה מלאכותית או Artificial Intelligence הוא תחום מרתק ומורכב שעשוי להביא לשינויים מהותיים בחיינו כבר בזמן הקרוב, בכל הנוגע ליכולות המחשבים והמערכות לבצע משימות של חשיבה והחלטה ברמה אנושית ויש שיטענו אף מפותחת יותר.

בינה מלאכותית לאן?

בינה מלאכותית הוא תחום מרתק במדעי המחשב שמטרתו ליצור מערכות מחשב ותוכנות שיכולות לבצע משימות שעד כה בוצעו על ידי בני אדם בלבד, תהליך דומה למהפכה התעשייתית של המאה ה-18 והמאה ה-19, שהביאה לשינויים מהותיים במערכת הכלכלה, התקשורת, התחבורה ותהליכי הייצור. עם המהפכה התעשייתית, התרחשה צמיחה עצומה של תעשיות, השקעת מכונות וטכנולוגיה מתקדמת, ושינויים תרבותיים וחברתיים משמעותיים וגם אז היה חשש מהשינויים ונשאלו לא מעט שאלות אתיות, כך שבינה מלאכותית (AI) והמהפכה התעשייתית הם שני מושגים המתייחסים לשינויים מהותיים ולהתפתחות מקבילה בעולם הטכנולוגיה והחברה.

הרצאות על בינה מלאכותית

אם אתם מתעניינים בבינה מלאכותית, בלמידה ורכישת ידע בתחום, ישנם מגוון רחב של הרצאות וכנסים שמתמקדים בנושא, באמצעות הרצאות אלו ניתן להתעמק בהבנה וביישומים שונים של טכנולוגיה זו. קיימים לא מעט נושאים לדיון ולמידה בתחום, החל בהבנה בסיסית של המונח בינה מלאכותית, מטרותיה ותהליכי התפתחותה. כמו כן ניתן למצוא הרצאות המתמקדות בשיח האתי סביב פיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, והחששות והאתגרים האתיים הכרוכים בשימוש בה. 

נושאים אלה הם רק חלק מהדיונים הרבים והמעניינים הנוגעים לתחומי הבינה המלאכותית והשלכותיה. 

הקתדרה במוזיאון ארץ ישראל מציעה סדרת הרצאות בנושא, אחת שכזו היא הרצאתו של החוקר ואמן ניו מדיה, ד"ר ליאור זלמנסון, בינה מלאכותית בשלושה צעדים, שבמסגרתה מתקיימים שלושה מפגשים על עולם המכונות החושבות, על האופן בו הן לומדות, מקבלות החלטות ומחליפות מקצועות וכישורים שונים, איך הן משפיעות עלינו היום ואיך הן תשפענה עלינו מחר?

בינה מלאכותית בתחומים שונים

עם התפתחות הטכנולוגיה, החל תהליך שילוב בינה מלאכותית בפעילות האנושית בתחומים רבים, הבינה המלאכותית מצליחה לשלב עקרונות של אלגוריתמים ולמידת מכונה (Machine learning) כדי ליצור יכולות תפוקה, חדשנות ויצירתיות בתחומים שונים.

בתחומי האמנות, ישנם מספר דרכים שבהן נעשה שימוש בבינה מלאכותית בתהליך היצירתי והאמנותי, כך למשל, בתחומי הציור ואיור, מערכות בינה מלאכותית יכולות ללמוד דפוסים וסגנונות גרפיים של יצירות אמנות קודמות ולהשתמש בהם כדי ליצור יצירות חדשות.

בתחומי הרפואה, בינה מלאכותית יכולה לשפר את תהליכי האבחון והטיפול במחלות, היא יכולה לנתח כמויות עצומות של מידע רפואי ולזהות דפוסים שאינם נראים לעין האנושית. כך, הבינה המלאכותית יכולה לתמוך בקבלת החלטות רפואיות מדויקות ובתהליכי טיפול מותאמים אישית.

בתחום הצילום והגרפיקה הממוחשבת הבינה המלאכותית יכולה ליצור תמונות ממוחשבות מרהיבות, כמו כן קיימת הטכנולוגיה לשנות ולהתאים תמונות קיימות על ידי יצירת אפקטים מיוחדים.

בתחום הכתיבה והספרות, יישומי בינה מלאכותית מסוגלים ליצור טקסטים אוטומטיים מקוריים בסגנון של יצירה אמנותית אנושית, הדבר יכול להיות שימושי לכתיבת סיפורים ויצירות מקוריות.

בכל מקרה, חשוב לזכור שהתחום של בינה מלאכותית באמנות נמצא עדיין בשלבי התפתחות, יתרון השילוב בין היצירה האמנותית האנושית לבין הבינה המלאכותית יכול להציע אפשרויות חדשות ומרתקות בכל הנוגע לתהליכי יצירת אמנות.

לסיכום, ניתן לומר שעם כל היתרונות, קיימים גם אתגרים ושאלות ערכיות הקשורות לשימוש בבינה מלאכותית, כגון פרטיות, אבטחת מידע, ושימוש אתי, חשוב לשאול שאלות אלו על מנת להימנע משימוש לרעה ולוודא שהטכנולוגיה תשרת את טובת האנושות.